Basisreeks - Kunst en Techniek - PO groep 1

Leerlijn

Beeldende kunst & Water

De leerlingen leren te begrijpen en te ervaren hoe water werkt. Ze leren hoe de waterkringloop werkt, hoe een regenbui klinkt, hoe smelten en vriezen werken, hoe water mengt met verschillende ondergronden en hoe je bewegend water kunt stoppen. De leerlingen gaan aan de slag met schilderen, ruimtelijk bouwen en construeren en leren verschillende kleuren en materialen mengen.


Les 1: De leerlingen onderzoeken hoe regen ontstaat. Ze leren hoe je regen kunt opvangen en neerslag kunt meten.

Les 2: De leerlingen leren hoe regen klinkt door te observeren en zelf regengeluid na te bootsen. Zij experimenteren met hun eigen lijf en maken een rainmaker.

Les 3: De leerlingen leren de verschillende hoedanigheden van water herkennen en benoemen.

Les 4: In deze les leren de leerlingen wat er gebeurt als water op zand valt en als je water met verschillende soorten zand en potgrond mengt. Met de substanties leren ze te schilderen door gebruik van verschillende gereedschappen.

Les 5: De leerlingen leren hoe je water kunt stoppen door het aanleggen en gebruiken van dammen. Ze leren hoe je over water heen kunt lopen door middel van een brug.


Benodigdheden

  • Een glazen pot met deksel, gevuld met 100 ml heet water.
  • Plastic doorzichtig flesje zonder wikkel met zand.
  • Heel veel ijsklontjes.
  • Zandtafel of zandbak.
  • Vier dienbladen, zestien bakjes/bordjes en vier waterkannen.
  • Rijst, spliterwten en macaroni, steentjes of knikkers. Eventueel een rainmaker.
  • Bodemmaterialen: gewoon zand (uit zandbak), schelpenzand, (supermarkt/dierenwinkel), potgrond en aarde.
  • Divers plastic: vuilniszakken, boterhamzakjes en diversen zoals bijvoorbeeld zakjes, folie en tasjes.
  • Materiaal om dammen te bouwen: stenen, plaatjes, stokjes, takjes etc.
  • Eventueel materiaal om bruggen te bouwen: ijsstokjes, stukjes hout, plaatjes.
  • Gereedschap: merkstift/markeerstift, meetlint/liniaal, scharen, tape en een plantenspuit.
  • Knutselmateriaal: rollen van karton of isolatiebuizen, aluminiumfolie of spijkers, elastiekjes, stof/tape/crêpepapier, papier en eventueel een (behang)rol, koffiefilters of bakpapier.
  • Waterverf, schoolverf en divers schildermateriaal zoals rietjes, takjes, pipetjes, lepels, kwasten, slangetjes, slacentrifuge en wattenstaafjes.
  • Een camera.
  • Eventueel karton of stokjes, een maatbeker, zout, materiaal om bootjes te maken (piepschuim/foam, prikkers, plastic voor zeil, kurk).

Log in om lesmateriaal te downloaden.

Over deze lessenreeks
Discipline Kunst en Techniek
Thema Beeldende kunst & Water
Doelgroep PO
Niveau Basisreeks
Aantal lessen 5

Overige informatie

Per les kun je kiezen uit verschillende suggesties en onderzoeksvragen. Het is een vrije keuze om een of meerdere onderdelen aan te bieden en een of meerdere onderzoeksvragen te proberen te beantwoorden. Het is zeker wenselijk om in te spelen op vragen en ideeën die de leerlingen zelf inbrengen en de ideeën die je zelf hebt. Zie dit lesplan als een handvat, een mogelijke richtlijn.

Mijn WNTWeb

Log hier in voor je eigen educatieoverzicht of meld je aan.